Ledarstil från bergens värld innebär rå och ärlig feedback då det är ett kraftfullt verktyg och avgörande för framgången på en expedition. Läs krönikan om hur expeditioner kommunicerar under press och stress.
Jag är på 8250 m höjd på Mount Everest. Klättringen
är brant, och stenig i den klaustrofobiska tunna luften. Ett felaktigt fotsteg
och jag kanar två kilometer ned mot ett säkert slut. Framför mig tappar en kvinna
sin syrgasflaska. Den cylinderformade 5 kg tuben accelererar likt en
kryssningsmissil och missar flera utstickande stenar vilket vid kollision
skulle ha exploderat som en bomb. Längre ner befinner sig flera klättrare i
skottlinjen. Om flaskan träffar klättrarna kommer den att knocka dem. De kommer
att dö. Flaskan missar dem med en hårsmån…
Den skyldige kvinnan rycker obesvärat på
axlarna. Jag skäller ut kvinnan och kritiserar hennes beteende, inte henne som person.
Femton år senare minns kvinnan händelsen och menar att hon inte hade förstått
allvaret med incidenten om jag inte varit hård, rak och tydlig. Historien är en
påminnelse om att feedback ibland måste vara skarp för att vara effektiv
eftersom kunskap inte är det samma som insikt. Klättringsexpeditioner ger oss
insikt i hur feedback i extrema miljöer kan vara en fråga om liv och död.
I dagens samhälle, där politisk korrekthet och
ömtåliga känslor kan dominera diskussionen om kommunikation och ledarskap, kan
det vara uppfriskande att vända blicken mot en mer rå och opolerad form av
feedback. En värld där orden ”liv och död” inte är tomma fraser, och
där effektiv kommunikation är avgörande för överlevnad. Detta är verkligheten
på 8000 m berg, där komplexa och riskfyllda situationer är vardagsmat.
I bergsbestigning är riskerna alltid
närvarande. En enda felbedömning kan leda till katastrof, en enda felaktig
slagen knut av tusen möjliga under en expedition kan leda till döden. Det är
därför feedback är livsavgörande. Men den feedback som ges och tas i dessa
miljöer är ofta långt ifrån de formella och försiktiga processer vi ser på
kontoret.
I bergen är feedback direkt och opolerad. Det
finns inte tid för kringelikrokar eller överdriven diplomati. När en klättrare
står på en kam skarp som ett knivblad, måste hen vara tydlig och ärlig i sin
kommunikation. Det här är inte platsen för att göra någon besviken. Det är
platsen för att säkerställa att alla vet vad som krävs och använder rätt teknik.
Jag är på 8000-m
berget Dhaulagiri i Nepal. Jag frågar Pemba Sherpa som gjort sin rotation uppe
på berget om hur många gasbehållare som ligger i läger tre. ”Five”, säger
Pemba. När jag kliver in i läger tre på 7000-m höjd några dagar senare så finns
det nog allt fem behållare där. Det är bara det att tre av dem är tomma och två
halvfulla. Överraskningen kunde ha kostat mig att bli uttorkad och hamnat i
nödläge eftersom propan/butan-gas behövs för att smälta vatten, och kroppen
behöver mycket vatten på 8000 m…
Pemba hade förvisso svarat på frågan men inte
tänkt ett steg till: Tomma tuber gör ingen nytta och var inte det jag hade
frågat efter. Därmed hade vår överlevnad riskerats. Feedbacken var att jag måste bli tydligare i att kommunicera vad jag
menar och Pemba lära sig ta ett helhetsansvar.
Vi måste vara förberedd på att höra saker som vi kanske inte gillar
eller vill höra. Men vi vet att det sägs av en anledning – för att hålla teamet
vid liv.
Rå och ärlig feedback är ett kraftfullt
verktyg och avgörande för framgången på en expedition. Lärdomarna från extrema
miljöer kan vara ovärderliga för chefer. Att vara direkt och fokuserad på målet
kan hjälpa ditt team att nå nya höjder. Att vara tydlig och förutsägbar gör att
dina medarbetare vet vad som gäller och vad som förväntas av dem. Det är
särskilt användbart i krissituationer där det inte finns utrymme för misstag. Så
nästa gång du ger eller tar emot feedback, kom ihåg att ”Ingen tar illa
upp” kan vara nyckeln till framgång.
Läs krönikan i tidningen Chef här >>>
Om Fredrik Sträng:
Fredrik har i sin ledarroll bestigit sju av jordens fjorton 8000m berg, satt
ett Guinness världsrekord, och föreläser om ledarskap, kommunikation,
beslutsprocesser och krishantering. www.strang.se